درجه نرمی و سفتی تشک چیست و به چه معناست؟

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6734″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

خرید تشک و انتخاب تشک شوخی نیست و باید آن را جدی بگیریم. این مقاله شما را در انتخاب صحیح بهترین تشک کمک مینماید تا بهترین تصمیم را اخذ کنید.

درجه نرمی و سفتی تشک یکی از اصلی ترین عوامل موثر در انتخاب تشک میباشد.

اما چگونه تشخیص دهیم کدام میزان استحکام یا درجه نرمی و سفتی تشک مناسب ما و شرایظ فیزیکیمان هست؟

به بیان ساده تر استحکاام تشک میزان نرمی و سفتی ای است که فرد پس از خوابیدن روی تشک احساس میکند. به این نکته هخم توجه داشته باشید که میزان نرمی و سفتی کاملا امر نسبی و سلیقه ای می‌باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

اما معیار هایی برای انتخاب استحکام تشک وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  • وزن افراد
  • حالات خوابیدن
  • سن
  • نوع بیماری
  • شریک زندگی و…

یک تشک ایده آل باید به خوبی از بدن شما پشتیبانی کند. یعنی بتواند ستون فقرات شما را در حالت نرمال خود حفظ کرده و در هیچ نقطه ای به بدن شما فشار اضافه ای وارد نسازد. این پشتیبانی لزوما وابسته به درجه نرمی و سفتی تشک وابسته نیست. فقط کافی است که استحکام تشک متناسب با بدن شخص انتخاب گردد. زیرا یک تشک نرم ممکن است به خوبی از بدن یک نوجوان پشتیبانی کند بطوری که اگر فردی با وزن بالای 60 کیلوگرم روی همان تشک بخوابد برای او مضر بوده و حالت عادی فرم بدن آن فرد روی تشک حفظ نگردد و شخص آسیب ببیند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_zigzag][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]حال برای درک بیشتر از نرمی و سفتی تشک ها در یک نمای کلی آنها را به  تفکیک پنج رده مجزا تقسیم بندی نموده ایم

جدول زیر تشک ها را با معیار میزان نرمی وسفتی آنها از 1 تا 10 دسته بندی میکند:

1 خیلی نرم غیر قابل قبول برای هیچ کدام از وزن های سنگین و سبک
2 نرم: از 2 تا 4 در حوزه تشک های نرم جا دارند که بیشتر برای سنین و وزن های کم پیشنهاد می‌شونددر حوزه تشک های نرم جا دارند که بیشتر برای سنین و وزن های کم پیشنهاد می‌شوند.
3 متوسط: از 5 تا 7 پر کاربردترین درجه نرمی و سفتی که برای پیشگیری درد های ستون فقرات و کمر هم مناسب است
4 سفت: از 7 تا 9 تشک های سفت با توجه به استحکام بالا از فرو رفتگی و تغییر شکل پایینی برخوردار هستند. همچنین طول عمر بالایی دارند
5 خیلی سفت: 10 تشک های درجه 10 به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌گردد  زیرا ممکن است به جای تسکین درد ها احتمال آسیب را افزایش دهد.

 

درجه نرمی 1 : این درجه نرمی برای هیچ کدام از افراد مناسب نبوده بنابراین تشک های خیلی خیلی نرم برای افراد سبک وزن و همچنین سنگین وزن غیر قابل قبول است.

درحه نرمی 2 تا 4 : این تشک ها نرم هستند و برای افراد کم وزن که حدودا کمتر از 60 کیلوگرم هستند و دوست دارند احساس نرمی زیادی داشته باشند مناسب است.

با توجه به وزن کمتر از 60 کیلوگرم معمولا این تشک ها بیشتر برای سنین نوجوان و حتی نوزاد ها کاربرد بیشتری خواهند داشت.

درجه نرمی 5 تا 7 :

این درجه از نرمی و سفتی متوسط بوده و نرمال ترین میزان تعادل را دارد. و این بدان معناست که ضمن پشتیبانی از وزن بدن شما نرمی قابل قبولی نیز دارا می‌باشد تا علاوه بر قرار گیری بدن در حالت نرمال احساس نرمی و راحتی هم به فرد منتقل می‌سازد.

درجه نرمی 8 تا 9 :

تشک هایی با میزان درجه نرمی و سفتی 8 تا 9 سفت ترین تشک های ارائه شده هستند که برای وزن های بالا و افرادی با وزن های 105 کیلوگرم به بالا پیشنهاد می‌گردد.

درجه نرمی 10 :

این درجه از سفتی به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود و به دلیل نامناسب بودن آن و همچنین توصیه پزشکان اساسا تشک هایی با این درجه سفتی تولید نمی‌گردد. زیرا این تشک ها نه تنها درد های افراد را تسکین نمیدهد بلکه خود آن باعث آسیب رسیدن به شخص می‌گردد.

حال برای اینکه حس بیشتری نسبت به نرمی و سفتی تشک داشته باشید روی یک تشک بخوابید اگر از طرف تشک به نقاط فشار بدن که شانه ها، باسن و زانوها میباشد مقاومتی در برابر فرورفتن تشک حس کردید یعنی آن تشک برای شما سفت است. حال اگر پس از خوابیدن روی یک تشک این نقاط فشار فرو رفته و اصطلاحا در تشک غرق شدن یعنی این تشک بسیار نرم است. مناسب ترین حالت این است که نقاط فشار ذکر شده به میزان معقول و منظقی ای فرو برود و بدن در یک راستا قرار بگیرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”6739″ img_size=”full”][vc_separator][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]به عکس روبرو دقت کنید تشک اگر بیش از اندازه نرم باشد و برای وزن شما مناسب نباشد مقدار زیادی فرو می‌رود و این حالت ستون فقرات شما را در حالت خیلی بدی قرار می‌دهد. همچنین باعث آسیب و کمر درد می‌گردد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

نرمال ترین و متداول ترین درجه نرمی و سفتی تشک درجه نرمی و سفتی 7 می‌باشد.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5124″ img_size=”full”][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

جدول زیر به شما کمک میکند تا با توجه به عواملی چون وزن، حالت خوبیدن، سن و نوع بیماری درجه نرمی مناسب خود را پیدا کنید.

میزان سفتی وزن حالت خوابیدن نوع بیماری و درد سن
2-4 نرم افراد سبک و کمتر از 60 کیلوگرم به پشت. به پهلو و به شکم کودک و نوجوان
5 تا 7 متوسط افراد سبک و متوسط

از 60 تا 105 کیلوگرم

به پشت. به پهلو و به شکم درد شانه / درد کمر جوان / مسن
8 تا 9 خیلی سفت افراد سنگین وزن 105 کیلوگرم به بالا به پشت و به شکم کمر درد جوان / مسن

 موقعیت خواب:

اینکه کدام طرف بدن شما در معرض آسیب پذیری بیشتری است عامل بسیار مهمی برای انتخاب میزان نرمی و سفتی می‌باشد.

به پهلو خوابیدن:

برای افرادی که به پهلو میخوابند تشک های نرم تا متوسط پیشنهاد می‌گردد.زیرا این تشک ها برای فرورفتن قسمت لگن و شانه ها مناسب تر بوده و در برابر آن مقاومت زیادی نشان نمیدهد تا فشار کمتری به بدن شخص وارد گردد.

به پشت خوابیدن:

بهترین حالت خواب برای افرادی که به پشت می‌خوابند در تشک هایی با درجه نرمی و سفتی متوسط حاصل می‌گردد. زیرا تتشک های متوسط در این حالت خواب می‌توانند وزن بدن فرد را بصورت یکنواخت توزیع کنند تا فشار وارد بر بدن افراد کاسته شود.

خوابیدن به شکم:

به نظر می‌رسد طبق تحقیقات سایت تخصصی تشک فروشان افرادی که به روی شکم خود میخوابند در تشک هایی با درجه نرمی متوسط تا سفت احساس راحتی بیشتر ی خواهند داشت.

%3

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.